پیشرفت تکنولوژی علاوه بر فوائد فراوانی که برای انسان به وجود می آورد به نوبه خود می تواند زندگی انسان ها را با خطرات متعددی مواجه کند ،خطراتی که بعضا جبران آنها کمی مشکل خواهد بود و نمیتوان به راحتی  از پس آنها بر آمد .

در این میان  گسترش سیستم های ارتباطی میان افراد سبب شده است که ارتباطات به راحتی  و با هزینه ای اندک بین هزاران نفر برقرار شود و افراد بتوانند از اوضاع و احوال یکدیگر با خبر شوند .

سیستم ارتباطی پیامکی از جمله سیستم های ارتباطی در دسترس و ارزان و سریع  است که با نوشتن چند کلمه کوتاه این ارتباط برقرار می شود، اما این نوع از تکنولوژی علی رغم فوائد بسیاری که به آن اشاره شد امروزه کاربرد های فراوان دیگری نیز پیدا کرده است، کاربرد هایی که بعضا سبب مزاحمت بسیاری از افراد می شود و شبانه روز تلفن همراه ما را با واکنش وادار می کند ،پیامک های تبلیغاتی از این دسته از پیامک ها هستند که گاهی آنقدر تعداد آنها بالا می رود که از داشتن گوشی همراه منصرف می شویم .

از جمله کاربرد های دیگر پیام های کوتاه در جامعه توسل افراد مختلف به این پیامک ها برای گرفتن حاجت های آنهاست ،پیام هایی که این پیغام را به ما منتقل می کنند که با ارسال آنها به ده نفر بعد از ساعتی به حاجت های خویش می رسید و دعای شما مستجاب می شود و از شما می خواهند که قطع کننده زنجیره این پیام نباشید و آنها را به افراد مختلف برسانید.

یکی دیگر از کاربرد های پیام کوتاه که به تازگی در صدا و سیما در حال شکوفایی است، ابراز ارادت بوسیله پیام کوتاه به  ائمه اطهار و مخصوصا سید الشهداء علیه السلام است، چنانچه در روز اربعین از شبکه های مختلف شاهد اجرای این برنامه بودیم و از مردم خواسته شده بود که اردات و محبت خود را به اباعبدالله با فرستادن پیامکی حاوی لبیک یا حسین به یک شماره خاص نشان دهید .

اما اشکالات فراوانی بر ترویج این کاربردها در فضای رسانه ای ما وارد است که به بررسی برخی از آنها می پردازیم:

نکته اول:منافع اقتصادی 
این پیام ها می تواند از دیدگاه اقتصادی منافع بسیار زیادی  برای شرکت های مختلف از جمله صدا و سیما و شرکت های مخابراتی داشته باشد و اینکه ما از اعتقاد اصیل مردم برای رسیدن به برخی منافع استفاده کنیم قطعا کار درستی نخواهد بود .

نکته دوم:استجابت دعا با ارسال پیام کوتاه
با نگاهی گذرا به روایات اسلامی که پیرامون مسئله دعا بیان شده اند ،به هیچ روایتی مبنی بر دخیل بودن انتقال یک موضوع به دیگران در استجابت دعا بر نمی خوریم، بلکه آنچه بیش از بیش در استجابت دعا اهمیت دارد ،مسئله شناخت است ،اینکه بدانیم دعا چیست و باید چگونه آنرا از خداوند درخواست کنیم و خداوند را نیز که اجابت کننده درخواست های ماست را به خوبی یشناسیم و از بکار بردن ابزار های مختلف و جعلی برای رسیدن به خواسته های خود دوری کنیم .

چنانچه گروهی محضر امام صادق علیه السلام رسیدند و از حضرت سوال کردند که چرا دعاهای ما مستجاب نمی شود اما در پاسخ فرمودند :چون کسی را میخوانید که نمیشناسیدش(اعلام الدین:ص269)

همچنین شناخت کامل آداب دعا کردن و موانع اجابت دعا از جمله عواملی است که می توان ما را در رسیدن به حوائج کمک کند.

نکته سوم:ابراز ارادت به سید الشهداء با پیامک 

آنچه این روزها از صدا و سیما با آن مواجه هستیم ، نشان دادن ارادت و محبت و عشق مردم بوسیله پیام کوتاه به اباعبدالله الحسین است، اما سوالی که در این جا مطرح می شود این است که به راستی ما چه نیازی به نشان دادن احساسات مردم بوسیله پیام کوتاه داریم ؟

آیا همین که سراسر ایران اسلامی غرق در عزای سید الشهداء است و بسیاری از مردم در کوی و برزن به اقامه عزا می پردازند برای نشان دادن عشق و علاقه مردم کفایت نمی کند ؟

آیا لبیک گفتن به امام حسین علیه السلام با فرستادن یک متن کوتاه حاوی لبیک یا حسین انجام می شود ؟

در جواب همه این سوالات لازم است به شیوه های برقراری ارتباط با ائمه اطهار اشاره کوتاه کنیم تا مسئله بیش از بیش روشن شود و آن اینکه برای برقراری ارتباط با ائمه اطهار سه راه در پیش داریم :

1)ارتباط علمی :اینکه پیرامون زندگی معصومین مطالعه کنیم و از ابعاد زندگی فردی و اجتماعی آگاه شویم و زمان ولادت و شهادت و همچنین بسیار از مسائل را در مورد امامان معصوم بدانیم.چنانچه امام باقر علیه السلام در مورد این نوع از ارتباط می فرماید:

(تنها کسی خدای عز و جل را می شناسد و می پرستد که خدا را و امام خود از ما اهل بیت را بشناسد. ( میزان الحکمة, ج 1, ص 219)

2)ارتباط تبرکی :این ارتباط که در کشور ما به اوج خود رسیده است، یعنی ارتباط با این حضرات بوسیله توسل به آنها برای رسیدن به حوائج و همچنین برگزاری مراسم مذهبی و نذر و نیاز و مواردی از این قبیل   که افراد برای برقراری ارتباط با معصومین به کار می گیرند .

3)ارتباط عملی:این نوع ارتباط که بهترین نوع ارتباط با امامان معصوم است به این معناست که ما سعی کنیم اعمال و رفتار خود را به آنها بیشتر نزدیک کنیم و به عبارتی دیگر سبک زندگی خود رابا سبک زندگی ائمه اطهار مطابقت بدهیم و سعی کنیم هر چه بیشتر از این نظر به آنها نزدیک شویم .این نوع از ارتباط  است که می تواند یکی از رموز موفقیت و اعتلای جامعه اسلامی شود و ما را هرچه بیشتر در رسیدن به اهداف خود کمک کند .

 پیرامون همین نوع از ارتباط امام باقر علیه السلام به جابر جعفی می فرماید:

)ای جابر! سلام مرا به شیعیانم برسان و به آنها بگو که میان ما و خدای عز و جل هیچ خویشاوندی نیست و کسی مقرب خدا نشود جز با فرمانبرداری از او. ای جابر! هر کس خدا را فرمان برد و ما را دوست بدارد همو دوست ماست و هر کس خدا را نافرمانی کند محبت ما سودش نرساند.)( میزان الحکمة, ج 1, ص 219)

در آخر به این نکته اشاره می کنم و آن اینکه اگر صدا و سیما دغدغه یک کار فرهنگی و اثر گذار را دارد بهتر است به جای پرداختن به این مسائل که ظاهرا هیچ منفعتی برای اعتلای فرهنگ جامعه و معرفی ائمه اطهار در جامعه ندارد ،روی  مسئله ارتباط عملی با معصومین سرمایه گذاری کند و سعی شود که مردم هرچه بیشتر از این نوع ارتباط بهره بگیرند.

نویسنده:امین ادریسی