در دنیایی که زندگی می کنیم هر روز در حال مسابقه هستیم و اصلا دنیای بدون مسابقه لذتی ندارد و همین مسابقه ها هستند که به دنیا و زندگی معنا می دهند و زندگی را با تلخی و شیرینی هایی که از پیروزی و یا شکست در این مسابقات حاصل می شود  هیجانی می کنند .
در آیات الهی هم خداوند به ما دستور داده است که زندگی خود را توام با مسابقه قرار بدهیم و از یکدیگر تا میتوانیم پیشی بگیریم .
وَ لِکُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّیها فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمیعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ (1)
 و براى هر کسى قبله‏اى است که وى روى خود را به آن [سوى‏] مى‏گرداند؛ پس در کارهاى نیک بر یکدیگر پیشى گیرید. هر کجا که باشید، خداوند همگى شما را [به سوى خود باز] مى‏آورد؛ در حقیقت، خدا بر همه چیز تواناست.

اما در این دنیا هر کسی برای کاری و هدفی مسابقه میدهد :
1) مسابقه برای فرار از صحنه گناه
بعضی در این دنیا برای اینکه از صحنه های گناه و افتادن در دام شهوت و فساد فرار کنند با یکدیگر مسابقه میدهند مانند حضرت یوسف که برای اینکه از صحنه گناهی که زلیخا برای او فراهم کرده بود فرار کند با زلیخا مسابقه داد  تا اینکه هر دوی انها به در رسیدند و همسر زلیخا را ملاقات کردند:

وَ اسْتَبَقَا الْبابَ وَ قَدَّتْ قَمیصَهُ مِنْ دُبُرٍ وَ أَلْفَیا سَیِّدَها لَدَى الْبابِ قالَتْ ما جَزاءُ مَنْ أَرادَ بِأَهْلِکَ سُوءاً إِلاَّ أَنْ یُسْجَنَ أَوْ عَذابٌ أَلیمٌ

 و آن دو به سوى در بر یکدیگر سبقت گرفتند، و [آن زن‏] پیراهن او را از پشت بدرید و در آستانه در آقاى آن زن را یافتند. زن گفت: «کیفر کسى که قصد بد به خانواده تو کرده چیست؟ جز اینکه زندانى یا [دچار] عذابى دردناک شود(2)

و حضرت یوسف سختی های زیادی را از جمله سالها زندانی بودن را تحمل کرد تا اینکه پیروز واقعی این مسابقه بشود.

2)مسابقه برای انجام گناه
در این دنیا بعضی برای اینکه مرتکب گناه شوند با هم مسابقه میدهند و هرچه در توان دارند به کار میگیرند تا بتوانند در این مسابقه پیروز شوند .مانند قوم لوط که خداوند در باره آنها میفرماید :

وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ ما سَبَقَکُمْ بِها مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعالَمینَ
 و لوط را [فرستادیم‏] هنگامى که به قوم خود گفت: «آیا آن کار زشت‏[ى‏] را مرتکب مى‏شوید، که هیچ کس از جهانیان در آن بر شما پیشى نگرفته است؟(3)

3)مسابقه برای دروغ و نیرنگ
بعضی از افراد اصلا مسابقه نمیدهند اما می گویند ما مسابقه دادیم تا به افکار و نقشه های شوم خود برسند و آنها را عملی کنند مانند برادران حضرت یوسف که به دروغ گفتند ما مسابقه میدادیم و یوسف را در کنار اساس خود رها کردیم و گرگ او را خورد :

قالُوا یا أَبانا إِنَّا ذَهَبْنا نَسْتَبِقُ وَ تَرَکْنا یُوسُفَ عِنْدَ مَتاعِنا فَأَکَلَهُ الذِّئْبُ وَ ما أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنا وَ لَوْ کُنَّا صادِقینَ

 گفتند: «اى پدر، ما رفتیم مسابقه دهیم، و یوسف را پیش کالاى خود نهادیم. آنگاه گرگ او را خورد، ولى تو ما را هر چند راستگو باشیم باور نمى‏دارى.»(4)

4)مسابقه با خداوند
بعضی فکر می کنند که اینقدر زرنگ هستند که میتوانند با خداوند هم مسابقه بدهند و بر او پیشی بگیرند اما خداوند می فرماید :

أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئَاتِ أَن یَسْبِقُونَا سَاء مَا یَحْکُمُونَ

یا مگر کسانى که بدیها می ‏کنند گمان کرده‏ اند که بر ما پیشى می ‏گیرند- از کیفر ما مى گریزند-؟ بد است آن داورى که مى‏کنند. (5)

5)مسابقه برای انجام کارهای خیر

ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذلِکَ هُوَ الْفَضْلُ الْکَبیرُ

 سپس این کتاب را به آن بندگان خود که [آنان را] برگزیده بودیم، به میراث دادیم؛ پس برخى از آنان بر خود ستمکارند و برخى از ایشان میانه‏ رو، و برخى از آنان در کارهاى نیک به فرمان خدا پیشگامند؛ و این خود توفیق بزرگ است. (6)

 و یا در جای دیگر  خداوند صفات مومنین اینگونه بیان می کند :

أُولئِکَ یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ وَ هُمْ لَها سابِقُونَ 
  آنانند که در کارهاى نیک شتاب مى‏ورزند و آنانند که در انجام آنها سبقت مى‏جویند.)(7)

آری همه در این دنیا در حال مسابقه هستند و هر کس برای رسیدن به هدف و کار مشخصی مسابقه میدهد بعضی برای انجام گناه و بعضی برای فرار از گناه برخی برای انجام کار خیر و برخی برای انجام عمل شر و خلاصه کلام اینکه همه در حال مسابقه هستند اما براستی پیروزی نهایی از آن چه گروهی است و چه کسانی میتواندد به قله پیروزی برسند ؟

خداوند متعال جواب این پرسش را در چند آیه بیان می کند:
1)متقین :خداوند متعال در آیات متعدد این وعده را به همه کسانی که مسابقه میدهند داده است که مقین و کسانی که دارای درجه تقوی هستند پیروز نهایی این مسابقه هستند :

قالَ مُوسى‏ لِقَوْمِهِ اسْتَعینُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یُورِثُها مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ
 موسى به قوم خود گفت: «از خدا یارى جویید و پایدارى ورزید، که زمین از آنِ خداست؛ آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد مى‏دهد؛ و فرجام [نیک‏] براى پرهیزگاران است. (8)
2)کسانی که رهبران شایسته برای خود انتخاب کنند :
وَ مَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ
 و هر کس خدا و پیامبر او و کسانى را که ایمان آورده‏ اند را ولىّ خود بداند [پیروز است، چرا که‏] حزب خدا همان پیروزمندانند.)(9)

و کسانی که در راه خدای متعال وقدم برنمی دارند و با حینت و نیرنگ و دروغ و یا در راه گناه و فساد با هم مسابقه میدهند طبق وعده الهی هرگز در این مسابقه پیروز نخواهند شد و شکست قطعی در انتظار آنها میباشد :

قُلْ لِلَّذینَ کَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ وَ تُحْشَرُونَ إِلى‏ جَهَنَّمَ وَ بِئْسَ الْمِهادُ
 به کسانى که کفر ورزیدند بگو: «به زودى مغلوب خواهید شد و [سپس در روز رستاخیز] در دوزخ محشور مى‏شوید، و چه بد بسترى است.» (10)

منابع
1)بقره 148
2)یوسف : 25
3)اعراف 80
4)یوسف :  17
5)عنکبوت 4
6)فاطر :  32
7)المؤمنون :  61
8)الأعراف :  128
9)مائده 56
10)آل عمران 12