در دنیای اطراف ما برای هر کاری که انجام میدهیم نتیجه ای برنامه ریزی شده است و قانون عمل و عکس العمل یک قانون کلی برای دنیای پیرامون ماست به نحوی که شما هیچ کاری را انجام نمیدهید مگر اینکه بلافاصله و یا با فاصله مشخصی نتیجه آن را در زندگی فردی و اجتماعی خود مشاهده می کنید.
به عبارتی دیگر دنیا برای هر کارخوب  ما جایزه ای را قرار داده است و در مقابل برای کار های اشتباه ما هم مجازات هایی را پیش بینی کرده است که اگر در صدد جبران آنها  نباشیم این مجازات ها حتمی و قطعی است.
حال در مورد کار های خوبی که انجام میدهید چه نوع جایزه را دوست دارید در یافت کنید ؟انتخاب با شما است و این انتخاب این قدر مهم است که میتواند به عنوان گامی بزرگ برای موفقیت های شما در زندگی به حساب بیاید . یک انتخاب انسان را به وادی شکست می کشاند  و انتخابی دیگر انسان را تا فتح قله موفقیت جلو میبرد .
 برای توضیح این انتخاب بزرگ در زندگی این  سوال مطرح می کنم : اگر شما به عنوان برنده یک مسابقه انتخاب بشوید و حق انتخاب داشه باشید که جایزه را خود شما انتخاب کنید کدام جایزه را انتخاب می کنید ؟چند جایزه کوچک و بی ارزش که روزی تمام میشوند  را و یا یک جایزه بزرگ ولی ماندنی و همیشگی ؟
در این میان عده ای هستند که قید جایزه بزرگ را میزنند و و به جایزه های کوچک و بی ارزش قناعت می کنند فقط و فقط به خاطر اینکه زود به دست می آیند و به تعبیر ما نقدی هستند.

قرآن کریم  این صحنه را به زیبایی هر چه تما متر به تصویر کشیده است  و دنیا را همان جایزه های کوچک و تمام شدنی و زود گذر  معرفی می کند :
(زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنینَ وَ الْقَناطیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ ذلِکَ مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ  :  دوستىِ خواستنیها[ى گوناگون‏] از: زنان و پسران و اموال فراوان از زر و سیم و اسب‏هاى نشاندار و دامها و کشتزار[ها] براى مردم آراسته شده، [لیکن‏] این جمله، مایه تمتّع زندگى دنیاست، و [حال آنکه‏] فرجام نیکو نزد خداست. (آل‏عمران :  14)

آیات الهی در موارد متعددی  به این حقیقت تلخ اشاره می کند که چرا بعضی به جایزه های کوچک راضی میشوند و قید جایزه بزرگ را میزنند برای مثال در سوره ابراهیم خداوند متعال در باره این گروه می فرماید :
(الَّذینَ یَسْتَحِبُّونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا عَلَى الْآخِرَةِ وَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ وَ یَبْغُونَها عِوَجاً أُولئِکَ فی‏ ضَلالٍ بَعیدٍ
همانان که زندگى دنیا را بر آخرت ترجیح مى‏دهند و مانع راه خدا مى‏شوند و آن را کج مى‏شمارند. آنانند که در گمراهى دور و درازى هستند.) ( إبراهیم :  3)

آری این گروه علاوه بر اینکه جایزه های کوچک را به جایزه بزرگ ترجیح میدهند مانع کسانی میشوند که برای بدست آوردن جایزه بزرگ تلاش و کوشش می کنند.نه تنها مانع آنها میشوند  بلکه آنان را مسخره می کنند که چرا این همه جایزه های متنوع را رها کردید و به دنبال جایزه بزرگ خود را گاهی به سختی می اندازید :
 (زُیِّنَ لِلَّذینَ کَفَرُوا الْحَیاةُ الدُّنْیا وَ یَسْخَرُونَ مِنَ الَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ اللَّهُ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ  : زندگى دنیا در چشم کافران آراسته شده است، و مؤمنان را ریشخند مى‏کنند و [حال آنکه‏] کسانى که تقواپیشه بوده‏اند، در روز رستاخیز، از آنان برترند و خدا به هر که بخواهد، بى‏شمار روزى مى‏دهد. )(البقرة :  212)
این افراد وقتی لب به دعا نیز باز می کنند از خداوند همان جایزه های بی ارزش و تمام شدنی ر ا میخواهند و این طور دعا می کنند :
(فَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا وَ ما لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ  : و از مردم کسى است که مى‏گوید: «پروردگارا، به ما، در همین دنیا عطا کن» و حال آنکه براى او در آخرت نصیبى نیست. (البقرة :  200)

خداوند متعال در آیات متعددی به این افراد تذکر می دهد که فریب این جایزه های کوچک و بی ارزش را نخورید:
(أَ رَضیتُمْ بِالْحَیاةِ الدُّنْیا مِنَ الْآخِرَةِ فَما مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا فِی الْآخِرَةِ إِلاَّ قَلیلٌ :   آیا به جاى آخرت به زندگى دنیا دل خوش کرده‏اید؟ متاع زندگى دنیا در برابر آخرت، جز اندکى نیست) (التوبة :  38)

بلکه علاوه بر جایزه های کوچک به دنبال جوایز بزرگ نیز باشید جوایزی که خداوند متعال بخشی از آنها را برای ما اینگونه بیان می کند:
قُلْ أَ أُنَبِّئُکُمْ بِخَیْرٍ مِنْ ذلِکُمْ لِلَّذینَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها وَ أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصیرٌ بِالْعِبادِ  : بگو: «آیا شما را به بهتر از اینها خبر دهم؟ براى کسانى که تقوا پیشه کرده‏اند، نزد پروردگارشان باغهایى است که از زیر [درختانِ‏] آنها نهرها روان است؛ در آن جاودانه بمانند، و همسرانى پاکیزه و [نیز] خشنودى خدا [را دارند]، و خداوند به [امور] بندگان [خود] بیناست.»( آل‏عمران :  15)

اما براستی باید کدام جایزه را انتخاب کنیم ؟خداوند متعال جواب این سوال مهم و سرنوشت ساز  را وقتی که صفات بندگان موفق و وویژه خود را بیان می کند به خوبی داده است :

وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ : و برخى از آنان مى‏گویند: «پروردگارا! در این دنیا به ما نیکى و در آخرت [نیز] نیکى عطا کن، و ما را از عذاب آتش [دور] نگه دار.» (البقرة :  201)

این بندگان موفق  انتخابی فراتر از انتخاب های دیگر دارند به این معنا که آنها هم جایزه های کوچک را میخواهند و هم جایزه های بزرگ  را و در وقت دعا نیز هر دو جایزه را از خداوند متعال میخواهند و با این انتخاب رمزی مهم از رموز موفقیت را به همه انسان ها یاد  میدهند و آن اینکه  برای موفق شدن انسان به دوچیز  نیاز دارد هم جایزه های کوچک و هم جایزه های بزرگ و با این دو جایزه  انسان ها میتوانند موفقیت های زیادی را در زندگی بدست بیاورند

اما کسانی که فقط جایزه های کوچک  را برای موفقیت انتخاب می کنند  به تعبیر قرآن کریم محکوم به شکست هستند .قارون نمونه خوبی برای کسانی بود که به جایزه های کوچک اکتفا کرد  و به توصیه های حضرت موسی که به او فرمود:
(وَ ابْتَغِ فیما آتاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنْیا وَ أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ :
و با آنچه خدایت داده سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنیا فراموش مکن، و همچنانکه خدا به تو نیکى کرده نیکى کن)(قصص 77)
که فقط به جایزه های کوچک  بسنده نکن و به فکر جایزه بزرگ نیز باش گوش نکرد و سرانجامی جز شکست برای خود رقم نزد .

خلاصه کلام اینکه برای موفق شدن در همه ابعاد زندگی باید به فکر بدست آوردن هر دو جایزه باشید شیوه ای که بندگان ویژه خداوند ان را در زندگی خود عملی کردند :(رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ)

نویسنده:امین ادریسی