شاید این سوال بارها و بارها در ذهن شما نقش بسته است که چرا در اطراف ما بعضی اینقدر پول و ثروت دارند که نمیدانند با ثروت خودشان چه کار  کنند و بعضی اینقدر فقیر و مستضعف هستند که برای یک لقمه نان برای شبشان محتاجند و شب و روز تلاش و کوشش می کنند اما به جایی نمی رسند ؟
 با اینکه هر دو گروه شب و روز تلاش می کنند اما آن عده که فقیر هستند انگار سرعتشان خیلی کمتر از سرعت پول و ثروت است که هر چه میدوند باز به آن نمیرسند ولی برای عده ای دیگر سرعت ثروت انقدر کم است که با یک پیاده روی ساده هم میتوانند به آن نزدیک شوند ؟
رمز و راز این تفاوت ها در چیست ؟و آیا این تفاوت ها تاثیری در زندگی ما دارد و اصلا بهتر نبود که همه انسان ها یا فقیر بودند و یا اینکه همه ثروت مند بودند تا اینکه دیگر هیچ وقت فقیران به حال و روز ثروت مندان حسرت نخورند و مرهمی بود برای بدبختی و ندارایی آنها؟
برای یافتن پاسخ این سوالات لازم است آیات متعددی از قرآن کریم را مورد بررسی قرار دهیم تا با رهنمود های روشن کننده  قرآن پاسخی درست و صحیح را برای این سوالات جستجو کنیم و بیابیم؟
یکی از مسائلی که در قران کریم به طور گسترده به آن پرداخته شده مسئله رزق و روزی است چرا که دغدغه بسیاری از افراد است و برای تامین رزق و روزی خود از هیچ تلاش و کوششی مضایقه نمی کنند . که در آیات متعددی خداوند متعال به این مسئله پرداخته است.

(إِنَّ رَبَّکَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ وَ یَقْدِرُ إِنَّهُ کانَ بِعِبادِهِ خَبیراً بَصیراً : بى‏گمان، پروردگار تو براى هر که بخواهد، روزى را گشاده یا تنگ مى‏گرداند. در حقیقت، او به [حال‏] بندگانش آگاه بیناست.)( الإسراء :  30)
آنچه در این آیه قابل توجه است این است که این آیه با کلمه ربک شروع شده است که از این تعبیر بسیار زیبا فهمیده میشود که عالم تحت تدبیر مدیری مدبر و علیم و حکیم اداره و تنظیم میشود و در نتیجه تفاوت رزق و روز افراد نیز کاملا حکیمانه و تحت تدابیر ویژه خداوند است و هرگز بدون دلیل نخواهد بود.

 چرا همه انسان ها ثروتمند نشدند؟
این سوالی است که در طول تاریخ مطرح بوده و عده زیادی دوست داشتند که ثروتمند شوند اما هرچه درب خانه ثروت را زدند هر گز جوابی داده نشد و دری به روی انها باز نشد .خداوند متعال در یکی از آیات الهی به پاسخ این سوال پرداخته و فرموده است :

(وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِی الْأَرْضِ وَ لکِنْ یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما یَشاءُ إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبیرٌ بَصیر: و اگر خدا روزى را بر بندگانش فراخ گرداند، مسلّماً در زمین سر به عصیان برمى‏دارند، لیکن آنچه را بخواهد به اندازه‏اى [که مصلحت است‏] فرومى‏فرستد. به راستى که او به [حال‏] بندگانش آگاهِ بیناست.)( الشورى :  27)

البته باید توجه داشت که در عین اعتقاد به تقسیم رزق و روزی از جانب خداوند متعال انسان نیز باید سعی و تلاش و فعالیت خود را در راه رسیدن به رزق و روزی خود به کار ببندد چرا که افراد در رسیدن به رزق و روزی خود به سه گروه تقسیم میشوند:

1)بیکار و تنبل
این گروه که با داشتن نیرو و توان و استعداد فکری و جسمی هر گز به دنبال کار و تلاش و کوشش نمیروند طبیعی است که به رزق و روزی خودشان نمیرسند و هیچ کسی را به غیر ازخودان نباید ملامت و سرزنش کنند .

2)پرکار اما بی قید به احکام الهی
در مقابل این افراد هم عده ای هستند که هر گز از تلاش و کوشش خود برای رسیدن به رزق و روزی کم نمی گذارند اما از لحاظ رعایت خلالو حرام و مسائل شرعی و احکام الهی کاملا بی قید هستند و هیچ گونه اعتنایی به این مسائل ندارند .این گروه هم طبق وعده و تقدیر خداوند با داشتن همه امکانات در زندگی خود هرگزطعم  لحظه ای آرامش و آسایش را نمیچشند چرا که خداوند متعال وعده داده است که:
(وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمى : و هر کس از یاد من دل بگرداند، در حقیقت، زندگىِ تنگ [و سختى‏] خواهد داشت، و روز رستاخیز او را نابینا محشور مى‏کنیم)( طه :  124)

3)پرکار و متقی
این گروه علاوه بر تلاش و کوشش سعی می کنند تا جایی که میتوانند کار و زندگی خود را طبق دستورات الهی و احکام دین اداره کنند و این گروه هستند که به تقدیر خداوند در زندگی به هیچ بن بستی برخورد نمی کنند و رزق و روزی آنها از جایی که حتی فکرش را هم نمی کنند به آنها میرسد و علاوه بر این زندگی توام با آرامش و آسایش و خوشبختی را تجربه می کنند .

چرا بعضی از ثروتمندان فساد می کنند ؟
سوالی که باز در مورد این آیه مطرح می شود این است که اگر توسعه رزق موجب فساد و سرکشی افراد است چرا خداوند به بعضی از افراد ثروت داد تا اینکه فساد و سرکشی کنند؟
جواب این است که برنامه‏ها و سنّت‏هاى الهى متعدّد و داراى مراحلى است. همان گونه که کنترل رزق براى جلوگیرى از فساد یک سنّت عمومى است، توسعه رزق و مهلت دادن به مرفّهان نیز یک سنّت است که براى آزمایش بکار مى‏رود. پس قانون عمومى و کلى، کنترل رزق است ولى گاهى براى آزمایش مردم توسعه‏اى داده مى‏شود.

 البته باز توجه به این نکته نیز لازم است که ممکن است انسانی پرکار و متقی  باشد اما در عین حال رزق و روزی او تنگ باشد و سالهایی از زندگی خود را در فقر به سر ببرد که این مسئله نیز نوعی امتحان و آزمایش الهی برای این بندگان است که این آزمایش حتی برای انبیاء الهی و اولیای خداوند نیز رخ داده است و در این آزمایش الهی وظیفه ایجاب می کند که خودمان را راضی به قضای الهی بدانیم و با خود بگوییم خداوند حکیم به مصالح ما آگاهتر است و ممکن است روزی زیاد در این برهه از زمان به مصلحت ما نباشد .

رمزو راز تفاوت ها در چیست؟
(أَ هُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنا بَیْنَهُمْ مَعیشَتَهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِیَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِیًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّکَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ : آیا آنانند که رحمت پروردگارت را تقسیم مى‏کنند؟ ما [وسایل‏] معاشِ آنان را در زندگى دنیا میانشان تقسیم کرده‏ایم، و برخى از آنان را از [نظر] درجات، بالاتر از بعضى [دیگر] قرار داده‏ایم تا بعضى از آنها بعضى [دیگر] را در خدمت گیرند، و رحمت پروردگار تو از آنچه آنان مى‏اندوزند بهتر است.)( الزخرف :  32)

برای اینکه رمز و راز تفاوت هایی که بین انسان ها از لحاظ ثروت و امکانات ومسائل دیگر را کاملا متوجه شویم باید بدانیم که برتری عده ای افراد یک جامعه بر عده ای دیگر معلول دو عامل مهم است :
1)یکى برترى در ساختار جسمى، فکرى و استعدادهاست که این امر سبب احساس نیاز به یکدیگر و خدمت به همدیگر است و بدین وسیله جامعه تشکیل مى‏شود. انسان در این برترى نقشى ندارد. که خداوند متعال به این برتری در قسمتی از آیه فوق اشاره می کند و میفرماید(وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِیَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِیًّا)
2) نوع دوم برترى است که خداوند بر اساس تلاش انسان عطا مى‏کندو هر کس به اندازه  تلاش و کوششی که می کند این امتیاز را میتواند کسب کند  که خداوند متعال به این نوع از برتری در این آیه شریفه اشاره می کند و می فرماید: (یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبیرٌ : تا خدا [رتبه‏] کسانى از شما را که گرویده و کسانى را که دانشمندند [بر حسب‏] درجات بلند گرداند، و خدا به آنچه مى‏کنید آگاه است.)( المجادلة :  11)

نویسنده:امین ادریسی